شیر برقی ماشین لباسشویی؛ قطعه‌ای کلیدی در ورود کنترل‌شده آب

۱ بازديد

یکی از اجزای مهم و نسبتاً ناشناخته ماشین لباسشویی که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح دستگاه ایفا می‌کند، شیر برقی یا شیربرقی ورودی آب است. این قطعه کوچک اما حیاتی، مسئول مدیریت جریان آب ورودی به دیگ لباسشویی در مراحل مختلف شست‌وشو می‌باشد. در این مقاله به معرفی ساختار، عملکرد، علائم خرابی و نکات مربوط به تعمیر و تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی می‌پردازیم. برای لوازم یدکی ماشین لباسشویی اینجا کلیک کنید.


شیر برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

شیر برقی (Solenoid Valve) قطعه‌ای الکترومکانیکی است که به کمک برق، جریان آب را قطع و وصل می‌کند. این قطعه معمولاً در قسمت پشت ماشین لباسشویی، جایی که شلنگ آب ورودی به دستگاه متصل می‌شود، قرار دارد.

در زمان شروع به کار دستگاه، برد الکترونیکی فرمان لازم را صادر می‌کند و با ارسال جریان الکتریکی به شیر برقی، سیم‌پیچ آن فعال شده و دریچه باز می‌شود تا آب وارد دیگ شود. پس از رسیدن به مقدار مورد نیاز، فرمان قطع نیز مجدداً از سوی برد ارسال شده و شیر بسته می‌شود.


اجزای تشکیل‌دهنده شیر برقی:

  • بدنه پلاستیکی یا فلزی

  • سیم‌پیچ الکترومغناطیسی

  • پلانجر (میله متحرک)

  • فنر بازگشت

  • فیلتر توری داخلی برای جلوگیری از ورود رسوبات


انواع شیر برقی در ماشین لباسشویی

  • شیر برقی تک‌خروجی
    مخصوص مدل‌هایی با یک ورودی آب سرد.

  • شیر برقی دو یا چند خروجی
    برای دستگاه‌هایی که هم آب گرم و هم آب سرد را به‌صورت جداگانه دریافت می‌کنند.


نشانه‌های خرابی شیر برقی

  1. آب‌گیری نکردن دستگاه یا ورود خیلی کند آب

  2. آب‌گیری بیش از حد و توقف‌ناپذیر

  3. نشت آب از قسمت پشتی دستگاه

  4. صدای غیرمعمول هنگام آب‌گیری

  5. عدم پاسخ شیر به فرمان‌های برد


دلایل رایج خرابی شیر برقی

  • گرفتگی فیلتر داخلی با رسوبات یا شن‌ریزه

  • سوختگی سیم‌پیچ

  • فرسودگی یا شکستگی قطعات مکانیکی داخلی

  • نوسانات برق و آسیب‌دیدن برد کنترل


راهکارهای نگهداری و تعویض

  • هر چند ماه یک‌بار، فیلتر شیر را بررسی و تمیز کنید.

  • در صورت ورود آب با فشار بسیار بالا یا بسیار پایین، از تنظیم‌کننده فشار استفاده کنید.

  • تعویض شیر برقی نیازمند دقت بالا و ترجیحاً توسط تکنسین مجرب انجام شود.


جمع‌بندی

شیر برقی یکی از قطعات کلیدی ماشین لباسشویی است که با دقت بالا وظیفه ورود آب را کنترل می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند عملکرد کلی دستگاه را مختل کرده و منجر به مصرف بیش از حد آب یا توقف فرآیند شست‌وشو شود. شناخت نحوه عملکرد و علائم خرابی شیر برقی به کاربران کمک می‌کند تا در زمان مناسب نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند.

چرخش قزاقستان از مسکو؛ کریدور میانی شاهراه جدید چین به اروپا

۰ بازديد

جنگ اوکراین کشورهای پساشوروی را به سمت کاهش وابستگی به روسیه سوق داده است. در این میان، قزاقستان با سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌های ریلی و تعمیق روابط با چین، فعالانه در حال توسعه «کریدور میانی» برای تجارت چین و اروپا و دور زدن روسیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از نتایج قابل‌توجه جنگ روسیه و اوکراین، تلاش‌های محتاطانه اکثر کشورهای پساشوروی برای کاهش پیوندهای خود با روسیه بوده است. این امر به ویژه در قزاقستان، که مرزی به طول 4721 مایل (7596 کیلومتر) با روسیه و مرز شرقی به طول 1180 مایل (1898 کیلومتر) با چین دارد، مشهود است.

در سال 2024، حجم تجارت دوجانبه بین روسیه و چین به 27.8 میلیارد دلار رسید، در حالی که تجارت بین قزاقستان و چین 43.8 میلیارد دلار بود. دولت قزاقستان بر روی پروژه‌هایی برای تعمیق روابط اقتصادی خود با چین تمرکز کرده است.

این پروژه‌ها عمدتاً بر زیرساخت‌ها، از راه‌آهن تا خطوط لوله، متمرکز هستند. قزاقستان به عنوان یک کشور ترانزیتی، به طور فزاینده‌ای در مسیرهای قطار سریع‌السیر چین که از سال 2011 حمل و نقل کالا از چین به اروپا را عمدتاً از طریق روسیه از طریق «کریدور شمالی» تسهیل کرده‌اند، نقشی حیاتی یافته است.

سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌ها؛ توسعه خطوط ریلی به سوی چین

در اواخر سال 2022، شرکت راه‌آهن ملی قزاقستان، ساخت خط دوم در بخش راه‌آهن 520 مایلی (837 کیلومتری) دوستیق-موئینتی، از مرز چین، را برای تسهیل ترافیک ریلی با چین آغاز کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، این تصمیم را با حمایت صندوق ثروت ملی سامروک-کازینا و آکیمات‌ها (فرمانداری‌های محلی) قزاقستان اتخاذ کرد و این اقدام را برای ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت قزاقستان «بسیار مهم» خواند. پیش‌بینی می‌شود ترافیک در خطوط دوم این مسیر از همین ماه (ژوئن 2025) آغاز شود.

علی‌خان اسماعیلوف، نخست‌وزیر قزاقستان، در مراسم آغاز این پروژه از طریق ویدئوکنفرانس شرکت و تأکید کرد که تسهیل ترافیک ریلی با چین بخشی جدایی‌ناپذیر از پروژه «مناطق قوی – محرک توسعه کشور» قزاقستان است. طی پنج سال گذشته، حجم کالاهای حمل شده از طریق قزاقستان 440 درصد افزایش یافته است.

ساخت خط دوم در امتداد بخش دوستیق-موئینتی تنها سرمایه‌گذاری آستانه در زیرساخت‌های ریلی بهتر نیست. در دسامبر 2023، دولت قزاقستان طرحی را برای ساخت بیش از 1300 مایل (2092 کیلومتر) خطوط ریلی اضافی در سراسر قزاقستان تا سال 2027 اعلام کرد.

کریدور میانی: جایگزین راهبردی قزاقستان برای مسیرهای روسی

از سال 2022، جنگ روسیه و اوکراین ترافیک ریلی چین به مقصد اروپا را مختل کرده و بخش قابل توجهی از آن را به سمت جنوب از طریق مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس-خزر یا کریدور میانی، سوق داده است.

ترانس-خزر کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین چین و اروپاست که با عبور از قزاقستان، روسیه را که تحت تحریم قرار دارد، به طور کامل دور می‌زند. تحریم‌های اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از مسیرهای سنتی کالاهای اروپایی و چینی از طریق روسیه را تهدید به بسته شدن کرد و انگیزه‌های جدیدی برای چین جهت استفاده از کریدور میانی ایجاد کرد.

تقویت ترافیک ترانس-خزر انگیزه اصلی تصمیم قزاقستان برای ساخت خط دوم در امتداد بخش راه‌آهن دوستیق-موئینتی است. شرکت راه‌آهن ملی قزاقستان پیش‌بینی می‌کند که این بهبود، ظرفیت عبور این بخش را پنج برابر، از 12 به 60 جفت قطار در روز، افزایش خواهد داد.

از موانع گذشته تا شتاب امروزی؛ داستان ظهور کریدور ترانس-خزر

برنامه‌ریزی برای مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس-خزر یک دهه پیش، ناشی از تصمیم دسامبر 2015 اوکراین و چین برای حمل و نقل کالا در امتداد جاده ابریشم با دور زدن روسیه، آغاز شد.

در اواسط دسامبر 2015، اولین قطار از اورومچی، پایتخت سین‌کیانگ چین، حرکت کرد و از طریق دوستیق قزاقستان به بندر آکتائو رفت و با استفاده از کشتی‌های رو-رو از دریای خزر به بندر آلات آذربایجان عبور کرد.

این سفر چندین مشکل از جمله مقررات گمرکی دست‌وپاگیر، اختلافات شرکت‌های لجستیکی، ایستگاه‌های ناکارآمد تغییر عرض خطوط و خدمات نامنظم کشتی‌های رو-رو را آشکار ساخت.

با وجود این مشکلات، رؤسای ادارات راه‌آهن قزاقستان، آذربایجان و گرجستان در اکتبر 2016 اسنادی را برای تأسیس «انجمن مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس-خزر» امضا کردند.

این مسیر جدید معضلی برای روسیه ایجاد کرد، زیرا نمی‌توانست آشکارا با ترانس-خزر مخالفت کند بدون اینکه با چین درگیر شود. در عوض، روسیه به ترویج مزایای استفاده از راه‌آهن سراسری سیبری برای حمل بار چین به اروپا ادامه داد.

در حالی که حامیان ترانس-خزر زمان تحویل سریع‌تر از حمل و نقل دریایی و مزایای دور زدن روسیه را تبلیغ می‌کردند، موانع لجستیکی تا زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 که منجر به افزایش چشمگیر علاقه به مسیرهای حمل و نقل با دور زدن روسیه شد، مانع استفاده قابل توجه از این مسیر بود.

در سال 2024، قزاقستان و چین آشکارا قصد خود را برای توسعه یک مسیر ریلی با دور زدن روسیه اعلام کردند که بدون شک کرملین را نگران کرد. در جریان سفر دولتی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به آستانه در ژوئیه 2024، وی اظهار داشت که آماده همکاری با توکایف برای ایجاد یک رابطه محتوایی و پویاتر بین چین و قزاقستان است.

شی و توکایف سپس در راه‌اندازی تحویل بار در امتداد ترانس-خزر شرکت کردند. هر دو کشور به طور فعال در اجرای پروژه‌های مشترک جدید، از جمله ساخت سومین ایستگاه بازرسی ریلی در آیاگوز-بختی، برای همگام شدن با افزایش ترافیک ریلی بین چین و قزاقستان که در سال 2023، 22 درصد افزایش یافته بود، همکاری می‌کنند.

سیاست موازنه: نوسازی اتصالات ریلی با روسیه برای «دلجویی» از مسکو

قزاقستان در راستای سیاست خارجی «چندوجهی» خود و برای «دلجویی» از همسایه شمالی خود، در حال نوسازی اتصالات ریلی خود با روسیه نیز هست. شرکت راه‌آهن ملی قزاقستان در همکاری با راه‌آهن دولتی روسیه، نوسازی 5 تقاطع از 9 تقاطع ریلی دوجانبه خود را آغاز کرده و ظرفیت عبور آنها را 20 درصد افزایش داده است.

منافع اقتصادی و اهداف بلندپروازانه قزاقستان برای آینده

گسترش امکانات ریلی قزاقستان همچنین به این کشور اجازه داده تا صادرات خود را به چین افزایش دهد. از سال 2020، ترافیک کلی بار قزاقستان با چین از طریق راه‌آهن 48 درصد افزایش یافته و به 32 میلیون تن در سال رسیده است.

بزرگترین رشد در پنج سال گذشته در حمل و نقل غلات بوده است. از سال 2020، صادرات غلات قزاقستان به چین بیش از دو برابر شده و از 700 هزار تن به 1.8 میلیون تن رسیده است.

علاوه بر چین، قزاقستان یارانه‌های حمل و نقل را برای تحریک صادرات بیشتر گندم به بازارهای جدید مانند مراکش، ویتنام و امارات متحده عربی معرفی کرده است.

توکایف در 30 مه در اجلاس سران آسیای مرکزی و ایتالیا گفت: «با توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس-خزر، کشورهای ما در واقع جاده ابریشم باستانی را بر پایه‌ای جدید احیا می‌کنند. سال گذشته، حجم ترافیک کانتینری در بخش قزاقستان این کریدور 62 درصد افزایش یافت و به 4.5 میلیون تن رسید. در عرض سه سال، ما قصد داریم این رقم را دو برابر کنیم.»

انتخاب آشکار قزاقستان برای حاکمیت و رشد اقتصادی

دولت‌های آسیای مرکزی به طور فزاینده‌ای روسیه را تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای، حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌بینند. علی‌رغم سلطه سنتی روسیه بر اوراسیا، جنگ اوکراین اعتماد آسیای مرکزی به روسیه به عنوان یک شریک سیاسی و اقتصادی را کاهش می‌دهد.

قزاقستان که بین روسیه و چین قرار گرفته، به نظر می‌رسد سیاست خارجی چندوجهی صلح‌آمیز خود را برای حفاظت از حاکمیت و بهبود اقتصاد خود از طریق تجارت بین‌المللی ترجیح می‌دهد. بنابراین، گسترش پتانسیل ترانزیتی آن با چین برای قزاقستان ضروری است.

از زمان اعلام برنامه «یک کمربند، یک راه» توسط شی جین پینگ در سال 2013 در آستانه، حجم ترافیک کانتینری بین چین و اروپا 100 برابر افزایش یافته و نیمی از کل حجم بار تحویل داده شده توسط راه‌آهن از چین به اروپا اکنون از طریق قزاقستان عبور می‌کند. روسیه زیر بار تحریم‌های بین‌المللی فزاینده رنج می‌برد، در حالی که جنگ اوکراین ادامه دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که قزاقستان همکاری مستقیم با چین را بر تحمل آسیب‌های جانبی ناشی از اتکا به تجارت روسیه ترجیح داده است.

حماس: فعلاً شرایط آتش‌بس مهیا نیست/به قدرت خودمان تکیه داریم

۱ بازديد

محمد نزال، از مسئولان حماس با بیان اینکه طرف صهیونیستی با حمایت آمریکا به فریبکاری در روند مذاکرات آتش‌بس ادامه می‌دهد، گفت که هنوز شرایط برای رسیدن به توافق آماده نیست و مقاومت از شروط اصلی خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه در سایه فریبکاری‌ها و کارشکنی‌های مداوم رژیم صهیونیستی و آمریکا همچنان فضای مبهمی دارد، محمد نزال، از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی به تحولات اخیر جنگ و بحث آتش‌بس پرداخته اعلام کرد: دو عملیات اخیر انجام‌شده توسط گردان‌های القسام در شرق جبالیا و شجاعیه پاسخی طبیعی به تجاوزات دشمن صهیونیستی است و این گونه عملیات‌ها بر روند مذاکرات آتش‌بس تأثیری ندارد.

عملیات‌های مقاومت پاسخی طبیعی به تجاوزات اشغالگران است

محمد نزال در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت: مقاومت نمی‌تواند در برابر ورود نیروهای اشغالگر به مرزهای نوار غزه بی‌تفاوت بماند و حماس در زمان حاضر به تلاش‌های قطر برای پر کردن شکاف‌ها در آخرین پیشنهاد استیو ویتکاف، فرستاده آمریکا درباره توافق آتش‌بس پاسخ می‌دهد.

وی افزود: رژیم اشغالگر زمانی که افسران و نظامیان و تجهیزات خود را برای حمله به نوار غزه می‌آورد چه‌انتظاری از مقاومت دارد، آیا آنها مثلاً برای پیاده‌روی آمده‌اند؟ کاملاً منطقی و طبیعی است که مقاومت با این تروریست‌های جنایتکار مقابله کند و این همان کاری است که گردان‌های القسام انجام می‌دهند، بنابراین صحبت در مورد اینکه عملیات‌های رزمندگان مقاومت ضد نظامیان صهیونیست تأثیر منفی بر مذاکرات دارد، نتیجه‌گیری درستی نیست؛ زیرا روند مذاکرات نمی‌تواند پیشرفت کند، مگر اینکه موازنه قدرت از نظر سیاسی و نظامی تغییر کند.

این مسئول حماس خاطرنشان کرد: هرگونه تسلیم در برابر دشمن، تنها لجاجت تیم مذاکره‌کننده آن را افزایش می‌دهد و تجربه مذاکرات درباره توافقات اسلو درس عبرت و نمونه‌ای در این زمینه است. در زمان حاضر مذاکرات آتش‌بس در غزه دچار بن‌بست شده است و شرایط هنوز برای رسیدن به توافق آماده نیست که این امر چند علت دارد.

فریبکاری‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها عامل ادامه جنگ است

نزال تصریح کرد: اولین دلیل این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر و ائتلاف او نمی‌خواهند که جنگ به پایان برسد؛ زیرا معتقدند این جنگ به هیچ یک از اهداف استراتژیک این رژیم نرسیده است، از جمله اهدافی مانند آواره کردن مردم فلسطین از سرزمینشان، نابودی مقاومت و تحمیل یک قدرت دست‌نشانده برای حکومت بر غزه.

وی گفت: علاوه بر این دلایل، منافع شخصی نتانیاهو و شرکای جنایتکار او یعنی بتسالل اسموتریچ و ایتمار بن گویر و تلاش آنها برای جلوگیری از سقوط و سرنگونی کابینه خود، از دیگر دلایل ادامه جنگ است. عامل بعدی هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که می‌تواند صهیونیست‌ها را برای آتش‌بس تحت فشار قرار دهد، اما این کار را نمی‌کند. در توافق 19 ژانویه ترامپ یکی از عوامل تعیین‌کننده بود؛ زیرا تازه وارد کاخ سفید شده بود و استیو ویتکاف، نماینده خودش را فرستاد که فشار واقعی بر نتانیاهو و او را مجبور به امضای آتش‌بس کرد.

مقاومت به قدرت و سلاح خودش تکیه می‌کند

این عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد: اما نتانیاهو از همان ابتدا قصد خرابکاری در توافق را داشت و در مارس گذشته این کار را انجام داد. باید اشاره کنیم که ما به هیچ عاملی که در اختیار خود ما نباشد تکیه نمی‌کنیم؛ چه ترامپ و چه هر کس دیگری و این یک خوانش واقع‌بینانه از تحولات است و ما تنها به خودمان تکیه می‌کنیم. ایمان به خدا و یاری گرفتن از او سرلوحه کار ماست و بعد از آن، ما به عوامل داخلی از جمله حقانیت آرمانمان، مشروعیت مقاومتمان و سلاح‌هایی که در برابر اشغالگران آماده است، تکیه می‌کنیم.

وی ادامه داد: حماس در جبهه‌های نظامی، رسانه‌ای، سیاسی و حقوقی نبردهای متعددی را انجام می‌دهد و نبرد بر سر روایات و تصویر جنگ موجب تغییر مواضع جهان در برابر رژیم صهیونیستی به‌ویژه مواضع اتحادیه اروپا شده است. نبرد سیاسی ما برای اولین بار منجر به مذاکرات مستقیم با آمریکا شد؛ آن هم در حالی که این کشور، حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانست.

پیشنهاد ویتکاف به خواسته‌های صهیونیست‌ها پاسخ می‌دهد

محمد نزال در مورد موضع این جنبش درباره پیشنهاد آتش‌بس غزه و توافق تبادل اسرا که دو هفته پیش توسط استیو ویتکاف ارائه شد، گفت: صحبت‌ها در مورد رد این پیشنهاد توسط ما نادرست است. ما پیشنهاد ویتکاف را به‌عنوان چارچوبی برای مذاکرات پذیرفتیم و نظرات اساسی خود را در مورد آن ارائه دادیم، بنابراین از آمریکا می‌خواهیم که واقعاً مانند یک میانجی رفتار کند و همانند گذشته جانبدارانه عمل نکند.

وی در مورد تردید حماس درباره شرایط پیشنهاد ویتکاف ابراز کرد: علت امر آن است که ما خواستار توقف واقعی جنگ هستیم؛ اما پیشنهاد ویتکاف در واقع به آتش‌بس یک‌هفته‌ای برای آزادی اسرای زنده و مرده صهیونیستی اشاره دارد و این فرصت را به نتانیاهو می‌دهد تا بعد از رسیدن به خواسته‌هایش، تجاوزات علیه غزه را از سر بگیرد.

این مسئول سیاسی حماس تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از یک سوراخ دو بار گزیده شویم. نتانیاهو خائن و فریبکار است و تجربیات این را کاملاً ثابت می‌کند. موضع ما همسو با مردممان است که می‌خواهند این جنگ ویرانگر متوقف شود و همیشه در این روند تلاش خواهیم کرد.

وی در مورد شرایط این جنبش برای رسیدن به توافق آتش‌بس تأکید کرد: شرایط ما شامل تضمین پایان جنگ، ورود مستمر کمک‌ها به داخل غزه و بازسازی این باریکه است. پیشنهاد ویتکاف شامل آتش‌بس 60روزه، آزادی 28 اسیر صهیونیست زنده و مرده در طول هفته اول به‌ازای آزادی 125 اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد و 1111 اسیری که صهیونیست‌ها بعد از هفت اکتبر 2023 از غزه بازداشت کرده‌اند و پیکرهای 180 اسیر شهید فلسطینی می‌شود.

رهبر مذکور حماس خاطرنشان کرد: این پیشنهاد همچنین شامل ارسال کمک‌ها به غزه بعد از امضای توافق آتش‌بس نیز می‌شود و حماس باید 30 اسیر صهیونیست را در جریان آتش‌بس دائمی آزاد کند. با وجود بن‌بستی که در مذاکرات ایجاد شده است، اما ما در را به‌روی هیچ طرفی که به‌دنبال توقف کامل این جنگ دیوانه‌وار باشد نبسته‌ایم و در زمان حاضر به تلاش‌های جدید قطر برای پر کردن شکاف‌ها در آخرین پیشنهاد پاسخ می‌دهیم.

محمد نزال در پایان این سخنان خود گفت: حماس به مقاومت مسلحانه ادامه خواهد داد و همزمان در تلاش‌های سیاسی برای توقف تجاوزات علیه غزه مشارکت خواهد کرد.